اخبارنگاه هفته

نگاه هفته

به بخش نگاه هفته خوش آمدید


به گزارش گروه فرهنگ و هنر میزهنری، در این هفته شاهد رویدادهای متعدد و متنوعی در حوزه‌های مختلف هنری از جمله موسیقی، تجسمی، کتاب و ادبیات و تئاتر بودیم

در این گزارش، به گزیده‌ای از مهم‌ترین رویدادهای هنری در این هفته می‌پردازیم.


موسیقی و تجسمی

 

● احسان یاسین، خواننده پاپ، اثر جدیدی را با مفاهیم قرآنی و دعای جوشن کبیر منتشر کرد. این اثر با رویکردی آرامش‌بخش و جذاب، به منظور ایجاد حس امید و آرامش در مخاطب خلق شده است.

● حسن روح‌الامین، آهنگساز و خواننده، همزمان با شب ضربت خوردن حضرت علی (ع)، اثر جدید خود با عنوان «میزان» را منتشر کرد. این اثر دربرگیرنده مفاهیمی از قرآن و مناجات با خداست و به منظور ایجاد حس معنوی و عرفانی در مخاطب خلق شده است.

● ذوالفقار بیتانه از هنرمندان پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان روز سیزدهم فروردین، دار فانی را وداع گفت،اعضای بدن این هنرمند، با رضایت خانواده وی اهدا شد. این اقدام نیکوکارانه، نشان‌دهنده روحیه ایثار و فداکاری این هنرمند فقید است.

● دومین جشنواره بین‌المللی آبرنگ با حضور هنرمندان شناخته‌شده و بین‌المللی آبرنگ در نگارخانه‌های فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. این جشنواره با هدف ارتقای سطح بصری و شناخت و آشنایی هر چه بیشتر هنرمندان و هنرجویان با استادان و پیشکسوتان هنر آبرنگ، برنامه‌های متنوعی از جمله نمایشگاه آثار، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی را در نظر گرفته است.

● فرهنگسرای ارسباران در سال جدید برنامه‌های متنوعی در حوزه موسیقی از جمله «نشست ماهانه هنرمندان موسیقی»، «شب موسیقی ارسباران»، «نشست تخصصی آیین آواز» و «عصر شعر و ترانه» را برگزار می‌کند. این برنامه‌ها با هدف حمایت از هنرمندان جوان، ارائه موسیقی باکیفیت به شهروندان و ارتقای سطح دانش و آگاهی مخاطبان در حوزه موسیقی برگزار می‌شود.

● دومین جشنواره سحری‌خوانی و مناجات‌خوانی “ماهور” در ماه رمضان برگزار می‌شود.
این جشنواره با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و چند نهاد دیگر برگزار می‌شود.
هدف از این جشنواره آشنایی و تقویت بخش مناجات‌خوانی در موسیقی مذهبی و آیینی است.
جشنواره “ماهور” 18 تا 20 فروردین ماه در تهران برگزار می‌شود.

● نمایشگاه نقاشی “تابیدن نور بر ایران” با آثار 4 هنرمند ایرانی در موزه هنرهای معاصر مایل نیویورک برپا شده است.
5 اثر از مجموعه “کلوز آپ” محسن رضایی در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.
کیوریتور این نمایشگاه شهریار میرنیا است.

● چهاردهمین و پانزدهمین نمایشگاه عکس‌های برتر سال «دوربین.نت» از 16 تا 21 فروردین 1403 برگزار می‌شود. این نمایشگاه شامل 336 فریم عکس منتخب سال‌های 1400 و 1401 است که توسط عکاسان برجسته ایرانی به ثبت رسیده است.

 

ادبیات وکتاب

● محمد هوشمند ویژه، استاد دانشگاه، مولف و مترجم بیش از ۲۰ عنوان کتاب در زمینه پزشکی، عرفان شرق و هنر، در ۸۷ سالگی درگذشت.

● نمایشگاه کتاب کودک بولونیا در سال ۲۰۲۴ از ۸ تا ۱۱ آوریل برگزار می‌شود.

النا پازولی، مدیر نمایشگاه، جزییات این دوره را تشریح کرد:

_ تغییر تاریخ برگزاری از اواخر مارس به آوریل
_ حضور ۱۵۰۰ غرفه‌دار از حدود ۱۰۰ کشور
_ اسلوونی به عنوان کشور مهمان افتخاری
_ موضوع محوری: جنگ و صلح

_ تمرکز بخش‌های مختلف: کتاب‌های صوتی، کمیک، هوش مصنوعی، نشر هندی، محیط زیست، ارایه آثار اقلیت‌های بومی

● کتاب “دو سفرنامه از جنوب ایران” با تصحیح و اهتمام سید علی آل داود به چاپ سوم رسید. این کتاب شامل دو سفرنامه از دوران قاجار است که به جغرافیا، راه‌ها، وضعیت شهرها و روستاها، و اوضاع اقتصادی و اجتماعی جنوب ایران در آن زمان می‌پردازد.

● رمان “انجمن مخفی” که به نهضت مشروطه، ترور شیخ فضل‌الله نوری، و نقش انجمن‌های مخفی در تاریخ ایران می‌پردازد، به چاپ‌های متعدد رسیده و جوایز ادبی متعددی را کسب کرده است.

● لوران دو برونهوف، نویسنده و نقاش فرانسوی که مجموعه کتاب‌های “بابار” را احیا و ادامه داد، در 98 سالگی درگذشت. این مجموعه کتاب‌ها با وجود محبوبیت، به دلیل برخی تصاویر و محتوای نژادپرستانه مورد انتقاد نیز قرار گرفته است.

● نسخه صوتی رمان “سیاه‌سالی” نوشته فاطمه بهرامی با خوانش یاس جعفری منتشر شد. این رمان به رنج و ناامیدی انسان‌های عادی در مواجهه با جنگ می‌پردازد.

● کتاب «پادشاه کوچکِ غول‌های بزرگ» نوشته ناهید رحیمی توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

● دو سفرنامه با عناوین «سفرنامه جان بل» و «سفرنامه انگلیسی‌ها در ایران» با ترجمه ساسان طهماسبی منتشر شدند.

● وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، در روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین از پوستر همایش ملی بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در سیر فرهنگ و تمدن ایرانی _ اسلامی و کتاب‌های مربوط به فردوسی رونمایی کرد.

این همایش بر کارکردهای فرهنگی تمدنی شاهنامه، ادبیات حماسی، فرهنگ و هنر حماسی و نقش حماسه به طور عام و شاهنامه به طور خاص در هزار سال گذشته در شکل‌گیری فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و به طور خاص فرهنگ بشری متمرکز شده است.

● انتخاب عضو ایرانی در هیئت رئیسه دفتر منطقه‌ای آسیای فدراسیون بین‌المللی مترجمان:

محمدرضا اربابی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مترجمان تهران و کانون سراسری انجمن‌های صنفی مترجمان، با کسب ۷ رای از ۱۱ رای به عنوان عضو هیئت رئیسه دفتر منطقه‌ای آسیای فدراسیون بین‌المللی مترجمان (FIT) انتخاب شدند.

● ماریز کنده، نویسنده فرانسوی که به خاطر نگارش آثاری در زمینه استعمار و برده‌داری شهرت داشت، در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

وی در سال ۲۰۱۸ موفق به دریافت جایزه آلترناتیو نوبل ادبیات شده بود. خانم کنده با رمان حماسی پرفروش خود به نام “سگو” و دنباله آن “فرزندان سگو” که زندگی یک خانواده در دربار سلطنتی مالی را در طول چندین نسل به تصویر می‌کشید، به شهرت بین‌المللی دست یافت.

 

تئاتر

● نمایش “نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی” به کارگردانی دلارام موسوی، به مدت 5 شب در تالار مولوی تمدید شد.

●نمایش “دشمن خدا” به کارگردانی مجید عراقی، از تاریخ 26 فروردین 1403 برای سومین بار در تئاتر هامون روی صحنه خواهد رفت.

●نمایش “بیژن و منیژه” به کارگردانی شکرخدا گودرزی، از تاریخ 2 اردیبهشت 1403 در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه خواهد رفت.

● نمایش “امشب به صرف بورش و خون” به کارگردانی صابر ابر، از تاریخ 22 فروردین 1403 در بلک‌باکس پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب آغاز خواهد شد.

● نمایش “روزمرگی” به کارگردانی مشترک شیماه خاسب و امیرسپهر تقی‌لو، از تاریخ 19 فروردین 1403 در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه خواهد رفت.

●نمایش “گروفالو” به کارگردانی آرش شریف‌زاده، به مناسبت عید فطر، از تاریخ 21 تا 24 فروردین 1403 در سالن کافه تئاتر جم سنتر اجرا خواهد شد.

● نمایش “انگشتر اسرارآمیز” به کارگردانی میثم یوسفی، از تاریخ 2 اردیبهشت 1403 در تالار هنر به روی صحنه خواهد رفت.

● نمایش “آن‌ها دروغ می‌گویند” به نویسندگی و کارگردانی سهراب حسینی، در اردیبهشت 1403 در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه خواهد رفت.

● اداره‌کل هنرهای نمایشی، حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد و این حرکت تروریستی را بیانگر ورشکستگی و سردرگمی اسرائیل غاصب پس از شکست حقیرانه در غزه دانست.

● نشست هیئت مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر با مدیر تالار هنر به منظور زمینه‌سازی برای همکاری‌های مشترک با تشکل‌های مرتبط با تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد.

 

سپاس از همراهیتان

منبع
http://MizeHonari.ir/12_146/
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *