اخبارسینما و تئاترکتاب و ادبیاتموسیقی و هنرهای تجسمینگاه هفته

نگاه هفته

به بخش ” نگاه هفته ” خوش آمدید


هفته‌ای دیگر به پایان رسید و شاهد رویدادهای مختلفی در دنیای سینما، چه در ایران و چه در جهان بودیم. در این گزارش، گروه فرهنگ و هنر میزهنری نگاهی کوتاه به مهم‌ترین اخبار این حوزه در طول هفته‌ای که گذشت خواهد داشت.

ابتدا، یاد و خاطره شهدای خدمت،رئیس جمهور محترم، دکتر سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراه ایشان را گرامی می‌داریم و به خانواده‌های ایشان ومردم ایران تسلیت عرض می‌کنیم.


سینمای ایران

▪︎ فیلم کوتاه”حریر سفید” به کارگردانی محمد غزازانی و تهیه‌کنندگی عماد اخلاقی آماده نمایش شد. این فیلم به تقابل نسل‌ها می‌پردازد.

▪︎ “ویر” به نویسندگی و کارگردانی جواد گنجی با بازی محمد زارعی و حسین اسکندری آماده نمایش و شرکت در جشنواره‌ها شد.
▪︎ “کاکازار” به نویسندگی و کارگردانی شیوا طاهری مشفق و تهیه‌کنندگی آرش شیروانی با حمایت فرماندهی مرزبانی کشور در جزیره قشم به پایان رسید.

▪︎ “سوزن” به کارگردانی یوسف جعفری و تهیه کنندگی حسین دارابی و انیمیشن کوتاه “پیچ تاریخی” به کارگردانی میلاد محمدی و تهیه کنندگی حسین حقیقی از محصولات باشگاه فیلم سوره به بخش مسابقه دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دانشجویی چین راه یافته بودند و موفق به کسب جایزه از این جشنواره شدند.

▪︎ “سکوت مده‌آ” به نویسندگی و کارگردانی آیناز جوان به ۱۴ امین دوره جشنواره بین‌المللی «Pune Short Film Festival» هند راه یافت.

▪︎ پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم «کوثر» با موضوع «ریشه چالش‌های جهانی اخلاق، خانواده و ارزشها» در تهران برگزار می‌شود.

▪︎ ششمین جلسه شورای صنفی نمایش در خانه سینما برگزار شد و قرارداد فیلم‌های “آبی روشن”، “خجالت نکش ۲” و “کوچه ژاپنی ها” ثبت شد.

▪︎ دهمین دوره جشنواره Seriencamp که بزرگترین جشنواره سریال در آلمان است، در حال برگزاری است. سریال “کاشوخین” به کارگردانی کیوان محسنی در این جشنواره حضور دارد.

▪︎ نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به پایان رسید و برگزیدگان این دوره معرفی شدند.

▪︎ فیلم کوتاه “جاده موج می‌زند” به نویسندگی و کارگردانی عاطفه صالحی به دهمین دوره جشنواره فیلم دریاچه‌های ماموت آمریکا راه پیدا کرد.

▪︎ فیلم سینمایی “چرا گریه نمی‌کنی؟” به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معتمدی در دو جشنواره فیلم‌های ایرانی کلن و فیلم‌های ایرانی پاریس به نمایش درمی‌آید.

▪︎ فیلم سینمایی “پریسان” به کارگردانی کامبیز بابایی در جشنواره کولیوود هند به نمایش درآمد و جایزه بهترین کارگردانی، نقش اول مرد و زن و جایزه ویژه هیأت داوران را از آن خود کرد.

▪︎ در پی شهادت رئیس جمهور، سینماها و تئاترها تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند.

▪︎ محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور در پیامی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفت.

▪︎ جمعی از هنرمندان عرصه های مختلف سینما، تئاتر و تلویزیون با انتشار یادداشت و گفت‌وگوهای رسانه‌ای مختلف شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه را تسلیت گفتند.

▪︎ بیش از ۲۵۰ سینماگر با صدور اطلاعیه‌ای با مردم ایران همدردی کردند.

▪︎ همزمان با سوم خرداد سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر نمایشگاه خرمشهر در قاب سینما و تلویزیون در محوطه باز موزه سینما برگزار شد.

▪︎ ویژه‌برنامه شب خاطره «شهدای خدمت»، گرامیداشت یاد و خاطره خادمان ملت ایران ۳ خرداد در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد

 


سینمای جهان

▪︎ یورگوس لانتیموس با “انواع مهربانی” دوباره می‌درخشد:

جدیدترین اثر لانتیموس با روایت سه داستان مجزا و بازی‌های تحسین‌شده، مورد استقبال منتقدان قرار گرفته و شانس دریافت جایزه دیگری در کن را برای این کارگردان یونانی به ارمغان آورده است. این فیلم 21 ژوئن در آمریکا اکران خواهد شد.

▪︎ بازگشت ادی مورفی به بورلی هیلز: اکسل فولی” با بازی ادی مورفی منتشر شد و طرفداران را برای دیدن دوباره این کمدی اکشن محبوب در سینماها هیجان‌زده کرده است.

▪︎ امپراتور روم به پیکاک می‌آید:

آنتونی هاپکینز در نقش امپراتور روم در سریال “Those About To Die” که تابستان آینده از پیکاک پخش خواهد شد، بازی می‌کند.

▪︎ ترامپ تهدید به شکایت کرد، عباسی تسلیم نشد:

علی عباسی، کارگردان فیلم “کارآموز” که به زندگی جنجالی دونالد ترامپ می‌پردازد، به تهدیدهای حقوقی او واکنش نشان داد و گفت که آماده اکران فیلم برای او است.

▪︎ شان بیکر با “Anora” در کن:

فیلم جدید شان بیکر، “Anora” در جشنواره کن با تشویق تماشاگران روبرو شد و به نظر می‌رسد منتقدان از این اثر نیز راضی بوده‌اند.

▪︎ خاطرات تلخ سارا وین کالیز:

این بازیگر زن در مصاحبه‌ای از تجربه بدرفتاری یکی از بازیگران مرد سریال “فرار از زندان” با خود پرده برداشت و به مشکلات زن‌ستیزی در هالیوود اشاره کرد.

▪︎ فیلمی درباره جورج فلوید در راه است: فیلمی با عنوان “بابا دنیا را تغییر داد” در حال ساخت است که به زندگی و مرگ جورج فلوید، فعال حقوق مدنی می‌پردازد.

▪︎ X-Men به دنیای مارول باز می‌گردد: مارول در حال ساخت فیلم لایو-اکشن X-Men با نویسنده “هانگر گیمز” است. این فیلم اولین فیلم X-Men پس از ادغام دیزنی و فاکس خواهد بود.

▪︎ هیو جکمن و شمشیر بازگشتند:

هیو جکمن بدون اطلاع ایجنتش، حضور در فیلم “ددپول و ولورین” را تایید کرد. این فیلم 26 جولای اکران خواهد شد.

▪︎ مرگ متیو پری در هاله‌ای از ابهام: مقامات لس‌آنجلس همچنان در حال تحقیق درباره مرگ “متیو پری” هستند و هنوز مشخص نیست که چه کسی و چگونه داروی کتامین را به او رسانده است.

▪︎ پل شریدر علیرغم مشکلات سلامتی، به کار خود ادامه می‌دهد:

این فیلمساز پرکار با وجود 77 سال سن، همچنان به ساخت فیلم‌های جدید مشغول است و به زودی فیلم “اوه، کانادا” با بازی ریچارد گِیر، اوما تورمن و جیکوب الوردی را روانه پرده سینما خواهد کرد.

▪︎ هوش مصنوعی اوپن ای آی صدای اسکارلت جوهانسون را جعل کرد:

این شرکت به خاطر شباهت صدای هوش مصنوعی خود به اسکارلت جوهانسون مورد انتقاد این بازیگر قرار گرفته و جوهانسون خواستار غیرفعال شدن این صدا شده است.

▪︎ ویلیام فورونجی درگذشت:

این بازیگر که در فیلم‌های مشهوری مانند “سرپیکو” و “نیمه‌شب بدو” بازی کرده بود، در سن 86 سالگی درگذشت.

▪︎ پیکسار تعدیل نیرو کرد:

به دلیل عملکرد ضعیف فیلم “لایت‌یر”، پیکسار 14 درصد از کارکنان خود را اخراج کرد. این بزرگترین تعدیل نیروی این استودیوی انیمیشن‌سازی از زمان تاسیس آن تاکنون به شمار می‌رود.

▪︎ جشنواره ترایبکا:

اصغر فرهادی، دیوید او. راسل و فرانچسکا اسکورسیزی به جمع داوران جشنواره ترایبکا ۲۰۲۴ پیوستند. این جشنواره از ۱۷ بخش از جمله سینما، بازی‌های ویدیویی و داستان‌سرایی صوتی تشکیل شده و از ۵ تا ۱۶ ژوئن برگزار خواهد شد.

▪︎ قلب‌های تپنده:

فیلم جدید ژیل للوش با بازی ادل اگزارکوپولوس و فرانسوا سیویل در جشنواره کن با 15 دقیقه تشویق ایستاده روبرو شد، اما در سایت راتن تومیتوز امتیاز 15 درصد را دریافت کرد.

▪︎ همه چیز نور است:

اولین فیلم هندی بخش مسابقه کن در سه دهه اخیر پس از 8 دقیقه تشویق ایستاده، مورد استقبال قرار گرفت. این فیلم به کارگردانی پایال کاپادیا محصول مشترک هند و فرانسه است.

▪︎ جنیفر لوپز و بن افلک:

شایعات جدایی دوباره این زوج مشهور هالیوود قوت گرفته است. لوپز در پاسخ به این شایعات در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “خودتان بهتر می‌دانید.”

▪︎ ستاره هالیوود برای کریس همسورث: رابرت داونی جونیور در مراسم اهدای ستاره هالیوود به کریس همسورث، او را “دومین کریس برتر” دنیا نامید و از او به عنوان “دریافت‌کننده ستاره هالیوود” و “یک افسانه” یاد کرد.

▪︎ درگیری کلی رولند با راهنمای جشنواره کن:

این خواننده و بازیگر در مراسم افتتاحیه فیلم “مارچلو میو” با یک راهنما درگیری لفظی پیدا کرد. رولند می‌گوید راهنما به او گفته است که زودتر فرش قرمز را ترک کند.

▪︎ تریلر مستند سلین دیون منتشر شد: اولین تریلر مستند “من سلین دیون هستم” که نگاهی به بیماری این خواننده دارد، منتشر شد و بسیاری از هواداران را احساساتی کرد. این مستند 25 ژوئن از پرایم ویدیو پخش خواهد شد.

 


“سپاس از همراهیتان”

منبع
http://MizeHonari.ir/12_565/
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *