اخبارسینما و تئاتر

بازدید کاپولا از کلکسیون دی‌وی‌دی فرانسه و انتقاد از دنیای استریم

فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان نامدار، در بازدید اخیر خود از کلکسیون دی‌وی‌دی Konbini فرانسه، به بررسی تأثیر سینمای ایتالیا پس از جنگ، ستایش از فیلمسازانی چون آکیرا کوروساوا و اورسن ولز و انتقاد از جریان‌های مدرن استریم پرداخت.


به گزارش میزهنری، فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان برجسته سینمای جهان، اخیراً از کلکسیون دی‌وی‌دی Konbini در فرانسه بازدید کرده و در این بازدید به بحث در مورد تأثیر سینمای ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم، روش‌های نوین فیلمبرداری جری لوئیس با استفاده از دستیار ویدیویی و آثار فیلمسازان بزرگی چون آکیرا کوروساوا و اورسن ولز پرداخت. وی همچنین به برخی دیگر از نام‌های برجسته دنیای سینما اشاره کرد.

کاپولا در این دیدار از علاقه خود به فیلم لهستانی «خاکستر و الماس» ساخته آندری وایدا سخن گفت و شباهت بازیگر اصلی این فیلم به جیمز دین را خاطرنشان کرد. او همچنین از شاهکارهای متعدد آکیرا کوروساوا، فیلمساز ژاپنی، ستایش کرد و «آدم بد خوب می‌خوابد» را به عنوان یکی از آثار محبوب خود نام برد.

وی در ادامه به تجربیات خود با اورسن ولز اشاره کرد و از دیدارشان در دوران کهنسالی ولز و تمجید او از «اینک آخرالزمان» گفت. کاپولا در این ملاقات به علاقه ولز به رمان «دل تاریکی» جوزف کنراد، که پایه فیلم «اینک آخرالزمان» است، اشاره کرد و به نقل از ولز گفت: «همیشه می‌خواست فیلمی بر اساس این رمان بسازد.»

او در صحبت‌های خود از جوایز سینمایی نیز انتقاد کرد و آن‌ها را بی‌معنا دانست و گفت: «سینما ورزش نیست که برنده و بازنده داشته باشد.» کاپولا همچنین به آثار سینمای ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم پرداخت و فیلم «گمراه و رها شده» ساخته پی‌یترو جرمی را مورد تحسین قرار داد.

در ادامه، کاپولا فیلم «ناقوس‌های نیمه‌شب» ساخته اورسن ولز و تجربه شخصی خود از ملاقات با ولز را به یاد آورد. او همچنین از تجربه نگارش فیلمنامه «آیا پاریس می‌سوزد؟» و مشکلاتی که با تهیه‌کننده این فیلم داشت، سخن گفت.

این کارگردان برجسته در پایان به ستایش از آثار دیگری چون «ناپلئون» ابل گانس و «کن‌کن فرانسوی» ژان رنوار پرداخت و از اینکه فیلم‌های ژاک تاتی با تأخیر به عنوان شاهکار شناخته شدند، اظهار تأسف کرد.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *