اخبارسینما و تئاتر

جشنواره «هات‌داکس» در ایستگاه پایانی؟

به گزارش میزهنری،هات‌داکس، یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های فیلم مستند آمریکای شمالی، با چالش‌های جدی روبرو است. کمبود بودجه و ناآرامی‌های کارکنان، آینده این جشنواره را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

در ماه گذشته، ۲۵ تن از کارکنان جشنواره، از جمله مدیر هنری، به طور ناگهانی استعفا دادند. این اتفاق پس از آن رخ داد که ماری نلسون، رییس جشنواره، درخواستی فوری برای بودجه بیشتر به دولت کانادا ارائه کرد، اما دولت فدرال از تامین بودجه برای این جشنواره در بودجه فدرال خودداری کرد.

بودجه فدرال جدید ۸۸ میلیون دلار بیشتر برای بخش فیلم در نظر گرفته است، اما هیچ سهمی به هات‌داکس اختصاص نیافته است. این موضوع خشم برگزارکنندگان جشنواره را برانگیخته و آنها دولت را به “انتخاب برندگان و بازندگان در چشم‌انداز فرهنگی کانادا” متهم کرده‌اند.

مشکلات مالی هات‌داکس در شرایطی رخ می‌دهد که جشنواره‌های سینمایی در سراسر جهان با مشکلاتی مشابه روبرو هستند. پاندمی کووید به بسیاری از جشنواره‌های غیرانتفاعی ضربه سختی زده و بسیاری از آنها هنوز از عوارض آن رنج می‌برند.

هات‌داکس در حال حاضر ۱.۵ میلیون دلار کسری بودجه دارد و برای ادامه فعالیت به کمک‌های مالی فردی نیازمند است. ماری نلسون در ایمیلی به کاربران جشنواره از آنها خواسته است تا برای کمک به هات‌داکس کمک مالی کنند.

در کنار مشکلات مالی، هات‌داکس با یک جنگ داخلی نیز روبرو است. گفته می‌شود که مدیر هنری سابق، حسین کریمبوی، با کارکنان رفتار نامناسبی داشته و همین موضوع باعث استعفای آنها شده است.

با وجود تمام این چالش‌ها، سی و یکمین دوره جشنواره هات‌داکس از ۲۵ آوریل آغاز شده و تا ۵ ماه می ادامه خواهد داشت. 168 فیلم در این دوره از جشنواره به نمایش در می‌آید.

هنوز مشخص نیست که آینده هات‌داکس چه خواهد شد. اما به نظر می‌رسد که این جشنواره در خطر جدی قرار دارد و ممکن است این دوره، آخرین دوره برگزاری آن باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *