جنجال کلینت ایستوود و اسپایک لی بر سر سینمای جنگی

کتاب تازه منتشرشده «کلینت: آن مرد و فیلمهایش» فاش کرده است که کلینت ایستوود و اسپایک لی در سال ۲۰۰۸ بر سر غیبت سربازان آفریقاییتبار در فیلمهای جنگی ایستوود وارد جدالی تند شدند.
به گزارش میزهنری،«شان لوی» نویسنده آمریکایی در کتاب «کلینت: آن مرد و فیلمهایش» که اول ژوئیه منتشر شده، به اختلاف نظر قدیمی دو فیلمساز سرشناس هالیوود، کلینت ایستوود و اسپایک لی، اشاره کرده است.
ماجرا از جشنواره کن ۲۰۰۸ آغاز شد؛ جایی که اسپایک لی به نبود شخصیتهای آفریقاییتبار در دو فیلم جنگی ایستوود یعنی «نامههایی از ایوو جیما» (Letters from Iwo Jima) و «پرچمهای پدران ما» (Flags of Our Fathers) اعتراض کرد. لی در سخنانی گفت: «او دو فیلم متوالی درباره ایوو جیما ساخته اما در هیچیک حتی یک سرباز سیاه نیست. بسیاری از کهنهسربازان آفریقایی-آمریکایی که از آن جنگ جان سالم به در بردند از کلینت ایستوود خشمگین شدهاند. در این نسخه از ایوو جیما، سربازان آفریقایی تبار وجود ندارند. به همین سادگی است.»
اسپایک لی در همان سال فیلم جنگی «معجزه در سنت آنا» (Miracle at St. Anna) را ساخت که به داستان یک لشکر از سربازان تماماً آفریقاییتبار آمریکایی در ایتالیا میپرداخت.
کلینت ایستوود اما در پاسخ به انتقادات لی، در گفتوگو با روزنامه «گاردین» واکنش تندی نشان داد و گفت: «مردی مثل او بهتر است دهانش را ببندد. او به عمرش تاریخ خوانده؟»
اسپایک لی هم در گفتوگویی با «ایبیسی نیوز» این حرف ایستوود را بیپاسخ نگذاشت و گفت: «این مرد پدر من نیست و ما دیگر در مزرعه نیستیم.» با این حال، لی تأکید کرد که ایستوود را «کارگردان بزرگی» میداند و افزود: «او مثل یک پیرمرد عصبانی حرف میزند.»
شان لوی در کتابش نوشته است که «استیون اسپیلبرگ» نهایتاً برای پایان دادن به این تنش وارد عمل شد و توانست این دو فیلمساز را آرام کند. لی نیز در مصاحبهای با «اکسس هالیوود» گفته بود: «موضوع کلینت بیش از حد سروصدا کرد، اما آن مسائل از بین رفته و ما مشکلی نداریم. هیچوقت حرف نزدیم، اما با اسپیلبرگ گفتوگو کردم و او با [ایستوود] حرف زد.»