سینمای اسپانیا زیر سایه کیارستمی
 
						کارگردان فیلم کوتاه «خون» حاضر در بخش بینالملل جشنواره چهل و دوم «عباس کیارستمی» را یکی از سینماگرانی عنوان کرد که از او تأثیر گرفته و گفت: در این فیلم، نماها را باید طوری میگرفتم که انگار یک نقاشی است، با قاببندی هندسی و تقارنهایی که لحنی معنایی و بعد روانشناختی را تداعی کند.
به گزارش میزهنری،به نقل از ستاد اطلاعرسانی و ارتباطات چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، «خون» به کارگردانی خوآکین لئون از اسپانیا از آثار داستانی کوتاهی بود که در بخش بینالملل امسال جشنواره روی پرده رفت.
کارگردان «خون» گفت: فیلمنامه این فیلم را هنگام مراقبت از گربه محبوبم که یک بیماری لاعلاج داشت نوشتم. در آن ماهها مجبور بودم با تزریقهای زیادی دست و پنجه نرم کنم که خیلی ناراحتم کرد.
او ادامه داد: در زیر طرح محوری در مورد تنشهای اجتماعی و مذهبی فیلم، پیامی عمیق با رویکرد دفاع از حقوق حیوانات نهفته است و فیلم به دوست گربهسان فقید من تقدیم شده است.
او درباره تامین بودجه ساخت این اثر گفت: فیلم را با پس انداز خودم و با همکاری یک شرکت تولیدی که نیمی دیگر را از بودجه خصوصی خود کمک میکرد، ساختم. در اسپانیا، تقریباً تمام فیلمها با پول عمومی تأمین میشوند و معیارهای انتخاب پروژهها بسیار جریان اصلی است. فضای کمی برای سینما وجود دارد که جرأت کند از قالب صنعتی خارج شود.
این کارگردان درباره چالشبرانگیزترین بخش ساخت این فیلم، گفت: هیچ یک از بازیگران تا به حال جلوی دوربین بازی نکرده بودند که این خود یک چالش بود.
او ادامه داد: من آنها را انتخاب کردم که و به آنها گفتم که جلوی دوربین، خودشان باشند و شش ماه تمرین کردیم تا بتوانند آزادی و آرامش طبیعی خود را در داستان پیدا کنند. هدف این بود که از طریق آنها به یک لحن فراواقعی دست یابم.
درباره سبک و فرم بصری اثر اظهار داشت: هر نما را باید طوری میگرفتم که انگار یک نقاشی است، با قاببندی هندسی و تقارنهایی که لحنی معنایی و بعد روانشناختی را تداعی کند.
این فیلمساز اسپانیایی، همچنین در این گفتوگو اظهار داشت: هنرمندانی چون شانتال آکرمن، عباس کیارستمی، اولریش زایدل، آکی کائوریسماکی، کریستین مونجیو بیشترین تاثیر را در فیلمسازی من داشتهاند.