معلمی و سلامت روان: راهنمایی برای خلق جامعهای بهتر از طریق تعلیم و تربیت

کتاب “معلمی و سلامت روان” از مجموعهی “معلمی بهتر”، نوشتهی علی ثاقبی، فاطمه زهرا احمدی و منصوره مهدوی هزاوه، به نقش حیاتی معلمان در تعلیم و تربیت و اهمیت سلامت روان آنها میپردازد.
به گزارش میزهنری،کتاب “معلمی و سلامت روان” نوشتهی علی ثاقبی، فاطمه زهرا احمدی و منصوره مهدوی هزاوه، بخشی از مجموعهی “معلمی بهتر” است که توسط انتشارات فاطمی منتشر شده است. این کتاب به موضوع پیچیدهی تعلیم و تربیت و نقش معلمان در شکلدهی به آیندهی جامعه میپردازد.
تعلیم و تربیت به عنوان یک صناعت پیچیده: نویسندگان با استناد به دیدگاههای فیلسوفانی مانند کانت، تعلیم و تربیت را یکی از پیچیدهترین و مهمترین فعالیتهای بشری میدانند که نیازمند دقت، دانش و مهارتهای خاص است.
نقش معلمان در خلق مجدد: معلمان به عنوان عاملان اصلی این فرآیند، مسئولیت سنگینی در شکلدهی به نسلهای آینده دارند. موفقیت آنها میتواند به ایجاد جامعهای بهتر و حتی بهشتیگونه منجر شود، در حالی که ناتوانی در این زمینه ممکن است نتایج منفی و حتی فاجعهبار به همراه داشته باشد.
سلامت روان معلمان: کتاب به اهمیت سلامت روان معلمان و تأثیر آن بر فرآیند تعلیم و تربیت میپردازد. معلمانی که از سلامت روانی برخوردارند، بهتر میتوانند نقش تسهیلگری در فرآیند یادگیری و رشد دانشآموزان ایفا کنند.
شایستگیهای مورد نیاز معلمان: مجموعهی “معلمی بهتر” بر این فرض استوار است که برای ورود به زیستبوم معلمی، نیاز به شایستگیهای روزآمد و عالمانهای است که بتوانند نقش تسهیلگری در خلق مجدد جامعه را به درستی ایفا کنند.
هدف این مجموعه کمک به کنشگران تعلیم و تربیت است تا با ارتقای شایستگیهای حرفهای و روانی خود، بتوانند به بهترین شکل ممکن در فرآیند آموزش و پرورش نقش آفرینی کنند. این کتاب به ویژه بر اهمیت سلامت روان معلمان و تأثیر آن بر کیفیت آموزش تأکید دارد.
این کتاب برای معلمان، دانشجویان رشتههای تربیتی و همهی کسانی که به بهبود فرآیند تعلیم و تربیت علاقهمند هستند، مفید و الهامبخش خواهد بود.