نقد و بررسی فیلمتئاتر «ناکجاآباد» در خانه هنرمندان

سیوپنجمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلمتئاترهای شاخص با نمایش فیلمتئاتر «ناکجاآباد» و نشست نقد و بررسی آن، در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش میزهنری، سیوپنجمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلمتئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران، چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۳، به نمایش فیلمتئاتر «ناکجاآباد» محصول سال ۲۰۱۶ به کارگردانی شان ماتیاس و رابین لاف اختصاص داشت. پس از نمایش این فیلمتئاتر، نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری میزبان و دکتر محمد نجاریان منتقد تئاتر برگزار شد.
عباس غفاری در این نشست اظهار داشت: “پینتر بیشک یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین نمایشنامهنویسان نیم قرن اخیر است. او یکی از معدود نمایشنامهنویسانی است که در سال ۲۰۰۵ توانست نوبل ببرد. متاسفانه او در سال ۲۰۰۸ بر اثر سرطان جان خود را از دست داد. بسیاری او را در دسته نمایشنامهنویسان ابزورد قرار میدهند، اما واقعیت این است که پینتر شکلی را در نمایشنامهنویسی به وجود آورد که از آن با عنوان کمدی آزاردهنده نام میبرند. در این مدل از کمدی، شخصیتها فاصلهها را با گفتوگو پر میکنند. پینتر به قدری مهم است که اصطلاحی با عنوان پینترست را بهخاطر او به لغتنامه انگلیسی اضافه کردهاند.”
محمد نجاریان در این نشست گفت: “قبل از اینکه بخواهم درباره این اثر صحبت کنم، باید بگویم که ناکجا آباد عنوان درستی برای ترجمه این نمایشنامه نیست. در واقع «سرزمین نامردان» عنوان درست در ترجمه بوده که با وجود این همه مرد در نمایش نشان از طنز خاص پینتر دارد. در حقیقت او عنوانی استعاری را برای این نمایشنامه انتخاب کرده است. دکتر مسعود دلخواه از این متن اقتباسی انجام داده و نمایشنامهای با عنوان «دژاوو» را به رشته تحریر درآورده است. در این متن آقای دلخواه شخصیت زنی را که در متن پینتر از آن صحبت میشود، به اثر افزوده است.”
او افزود: “این شیوه کارگردانی که در این اثر دیدیم، شیوه مورد علاقه من نیست. جنس آثار پینتر به قدری تاثیر گذار است که پژوهشگر شناخته شدهای چون مارتین اسلیم، پینتر را در کنار شکسپیر، چخوف و… به عنوان یکی از بزرگان تاریخ ادبیات نمایشی معرفی میکند. جنس نویسندگی پینتر دارای سبک خاصی است. او به قدری تاثیرگذار است که سبک پینترست را به آثارش اطلاق میکنند، زیرا کمدی آزاردهنده خاص او در تمام آثارش وجود دارد. پینتر دل مشغول و دلباخته فرهنگ شرق است. او در همه آثاری که دارد تمام عشق و علاقه و زیباییها را به شرق نسبت داده و آنچه که در غرب است را بیماری و فراموشی میداند.”