هر کس و خرِ خودش؛ روایت تئاتر خیابانی امروز

یک هنرمند تئاتر خیابانی با انتقاد از وضعیت این عرصه، عملکرد مسئولان را غیرهدفمند دانست و گفت: کیفیت اجراها افت کرده و تئاتر خیابانی جایگاه اصیل خود را از دست داده است.
به گزارش میزهنری،یک هنرمند مطرح تئاتر خیابانی که خواست نامش فاش نشود، در گفتوگو با خبرنگار ما از وضعیت نابسامان این عرصه انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه مسئولان و مدیران فرهنگی نتوانستهاند تئاتر خیابانی را از نظر محتوایی به درستی به مخاطب معرفی کنند. در حالی که این هنر میتواند بستری برای ارتباط مستقیم با مردم باشد، کیفیت اجراها به شدت افت کرده و جایگاه اصیل خود را از دست داده است. هرچند از نظر کمی فعالیتهایی صورت گرفته، اما این افزایش کمیت هیچ تأثیری بر ارتقای کیفی آثار نداشته است. جشنوارههای مختلف نیز بیشتر به پر کردن آمار و ارائه گزارشهای سطحی محدود شدهاند. آیا واقعاً این جشنوارهها توانستهاند به رشد تئاتر خیابانی کمک کنند؟»
وی با اشاره به عملکرد غیرهدفمند مسئولان افزود: «اگر دغدغه واقعی وجود داشت، مسئولان میتوانستند با گروههای هنری تعامل بیشتری داشته باشند و از شرکتها و کارخانجات برای این گروهها اسپانسر جذب کنند. چنین اقداماتی هم به تنوع ایدهها و سوژهها کمک میکرد و هم زمینهای برای پیشرفت تئاتر خیابانی فراهم میشد. در این میان، دولت میتوانست تنها نقش نظارتی داشته باشد و از دخالتهای بیش از حد بپرهیزد.»
این فعال تئاتر خیابانی در بخش دیگری از صحبتهایش تأکید کرد: «یکی از مشکلات اساسی این است که مسئولان نگاه درستی به ماهیت تئاتر خیابانی ندارند. این هنر نباید تحت تأثیر دیدگاههای محدود و نظرات شخصی قرار گیرد، بلکه باید فضای آزاد و نقادانهای داشته باشد که بتواند موضوعات مختلف را با زبان هنری به چالش بکشد. متأسفانه این دیدگاه در اغلب موارد نادیده گرفته میشود و تئاتر خیابانی به ابزاری برای اهداف سطحی تبدیل شده است.»
وی در پایان با ابراز نگرانی از وضعیت موجود خاطرنشان کرد: «متأسفانه ابتذال و مفاهیم سطحی به تئاتر خیابانی راه یافته و هرکس تنها به دنبال منافع شخصی خود است، گویی خر خود را میراند و انتظار دارد حلواحلوا هم بشود. این در حالی است که این هنر باید در مسیر رسالت اصلی خود گام بردارد و به ابزاری برای انتقال پیامهای عمیق و انسانی تبدیل شود.»