یک یادداشت/سایه دیکتاتوری بر جشنواره فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر بهعنوان یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی کشور، همواره مورد توجه هنرمندان و مخاطبان قرار داشته است. اما در سالهای اخیر، برخی تصمیمگیریها و تغییرات مدیریتی، نقدهای جدی را درباره شفافیت و عدالت در اجرای این جشنواره برانگیخته است.
به گزارش میزهنری،سید رضا اورنگ، مدرس، پژوهشگر و منتقد سینما، در یادداشتی با انتقاد از مدیریت جشنواره فیلم فجر، عملکرد آن را به رفتارهای دیکتاتورمآبانه تشبیه کرده و خواستار بازنگری جدی در سیاستهای این رویداد سینمایی شد. او با اشاره به نفوذ جریانهای ایدئولوژیک در نهادهای فرهنگی، از حذف شایستهسالاری و جایگزینی آن با منافع جناحی و شخصی انتقاد کرد.
تاریخچه نفوذ و استمرار
اورنگ در این یادداشت، ضمن بازگویی تاریخچه نفوذ کمونیستها در نهادهای فرهنگی ایران، نوشت:
«در سالهای اول انقلاب، کمونیستها در سازمانهای فرهنگی و هنری کشور رخنه کرده و با شعار آزادیخواهی، دیکتاتوری را پیشه کردند. با وجود فروپاشی شوروی و افول رسمی مکتب کمونیسم، برخی از این افراد با روشهای پنهان، همچنان در عرصه هنر و سینما تأثیرگذارند.»
حذف افراد کاربلد
وی با انتقاد از روند کنار گذاشتن سینماگران باتجربه، افزود:
«جشنواره فیلم فجر متعلق به همه ایرانیان است و هیچ جناح یا گروهی حق ندارد آن را ابزاری برای منافع شخصی کند. کنار گذاشتن افراد کاربلدی مانند سیمون سیمونیان و جایگزینی آنها با افرادی فاقد تخصص و تجربه، نشاندهنده همین رویکرد است.»
وی تأکید کرد:
«اگر فرد جایگزین، شایستگی و تجربه بیشتری از سیمونیان داشت، این تغییر قابل قبول بود. اما آیا واقعاً چنین است؟!»
حواشی پوستر جشنواره
اورنگ در ادامه، به طراحی بحثبرانگیز پوستر جشنواره نیز پرداخت و نوشت:
«این پوستر به وضوح حرمت مادر و زن ایرانی را زیر سوال برده است. دبیر جشنواره تحت فشار قول داد تغییراتی اعمال کند، اما آیا چنین شد؟ اگر تغییراتی صورت گرفته، چرا هیچ توضیحی ارائه نشده و پوستر قدیمی همچنان در سایت سازمان سینمایی دیده میشود؟ این رفتار، بیاحترامی به مخاطبان و رسانهها است.»
بیپاسخ ماندن اعتراضات
این پژوهشگر و منتقد سینما با اشاره به ضعف روابط عمومی جشنواره گفت:
«سوالات منتقدان و اعتراضات سینماگران بیپاسخ مانده است. چرا هیأت انتخاب غیرمتخصص معرفی شده؟ چگونه فیلمهایی که هنوز پروانه ساخت ندارند یا تصویربرداریشان به پایان نرسیده، به بخش مسابقه راه پیدا کردهاند؟»
سایه دیکتاتوری بر جشنواره
اورنگ در پایان نوشت:
«آنچه امروز در جشنواره فیلم فجر شاهدیم، حاکمیت فضای دیکتاتورمآبانهای است که برخلاف ماهیت ملی این رویداد، عرصه را برای بسیاری از سینماگران تنگ کرده است. این جشنواره باید به دور از منافع جناحی و سیاسی، متعلق به همه مردم ایران باشد.»
این یادداشت بهعنوان نقدی جدی به عملکرد مدیریتی جشنواره فیلم فجر، تلنگری برای بازنگری در سیاستهای کلان این رویداد محسوب میشود.
این یادداشت بهعنوان نقدی جدی به عملکرد مدیریتی جشنواره فیلم فجر، تلنگری برای بازنگری در سیاستهای کلان این رویداد محسوب میشود.