وقتی شعر به تصویر بدل میشود؛ تکانه و روایت ناپیدا

رضا دانشپژوه کارگردان فیلم کوتاه «تکانه» به ایدههای فرمی و روایی فیلم خود پرداخت.
به گزارش میزهنری،به نقل از روابط عمومی ،چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران، کارگردان فیلم کوتاه تجربی «تکانه»، در گفتوگویی از ایده و درونمایه این اثر، تأثیرپذیری از هایکوهای ژاپنی و چالشهای فرمی در سینمای تجربی گفت. دانشپژوه در ادامه به نگاه انتقادی خود از جهان معاصر و انسان در چنبرهٔ مصرفگرایی و بردگی پنهان تصویر پرداخت.
ایده و درونمایه: بازگشت از مسیر تجزیه اخلاق
رضا دانشپژوه اظهار داشت: «تکانه به فرصتی برای بازگشت انسان از مسیر تجزیه اخلاق میپردازد. شاید نتوان هر مثالی بیرونی برایش زد و دیگران را به نداشتن اخلاق متهم کرد چرا که این متهم کردن خودش نوعی بیاخلاقی است.»
وی افزود: «اما باید پذیرفت جهان معاصر فضای رقابت و خلق مصرفکننده است. فیلم از این منظر به انسان نگاه میکند که چطور میتوان یک انسان را برده و مصرفگرا کرد بیآنکه خودش بداند.»
تأثیرپذیری: ریشه در هایکوهای ژاپنی
کارگردان فیلم کوتاه «تکانه» بیان نمود: «من هایکوهای ژاپنی را بیشترین ریشههای نگاه شخصیام در فیلم تجربی میبینم. در هایکو پس و پیش آن لحاظ شده است بیآنکه به صورت کلمه آمده باشد.»
وی ادامه داد: «آنها روایت را آنقدر معجزوار و تأویلوار میگویند که شاهد یک رمان چندکلمهای میشوید. این بینظیر است که یک جمله درباره شکوفههای آلو شما را به کهنترین داستانها هم گره بزند.»
اختلاط فرمی و ساختاری: تجربه خالص در سینمای تجربی
این کارگردان تصریح کرد: «اینکه تجربه خالص در فیلم تجربی روی بدهد کمی زمانبر است. اما از نظر فرم میتوان گفت زیرشاخه تجربی است.»
وی در پایان گفت: «اینکه چقدر در انعقاد لحن رو به جلو عمل کرده باشد مستلزم بحث درباره کل سینمای تجربی ایران است.»
چهلو دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با رویکرد «خِردمحوری و اندیشهورزی» و به دبیری بهروز شعیبی از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایرانمال تهران برگزار خواهد شد.