اخبارموسیقی و هنرهای تجسمی

شروع گامی تازه برای گذر از گذرگاهی تاریخی و رویارویی با افق‌های نو

بابک رضایی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس انجمن موسیقی ایران یادداشتی را با عنوان چند نکته برای چهلمین سالگرد تاسیس انجمن موسیقی ایران و شروع گامی تازه برای گذر از گذرگاهی تاریخی و رویارویی با افق‌های نو در اختیار پایگاه اطلاع رسانی انجمن موسیقی ایران قرار داده است.


به گزارش میزهنری،به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، بابک رضایی در این یادداشت آورده است:

۱.نکوداشت چهلمین سالگرد تاسیس انجمن موسیقی ایران ،  صرفاً شوقی برای یادبود گذشت  ِ چهار دهه نیست بلکه جشن چهل سالگی  و بلوغ  ِ نهادی ست که خشت به خشت  ِ پایداری،  بالندگی و تعهّد  ِاو به موسیقی را ، هنرمندان پیشکسوت و جوان و علاقه‌مندان به این هنر  ِ بی‌بدیل نهاده اند .

این ” چلّه گذری” ،  فرصتی مغتنم برای درنگی  ِعمیق در  جایگاه  ِ یگانه ی این نهاد،  بازخوانی دستاوردها ، و نگاهی راهبردی به ماموریت‌های  ِ پیش رو،  در عرصه ی پیچیده و پویای موسیقی معاصر ایران است.

چرا که این انجمن،  به مثابه ی خانه مشترک  ِ همه ی دلسوزان موسیقی این سرزمین، دارای جایگاهی حیاتی برای ایفای نقش ِ دو سویه ی  “حفظ میراث گذشته”  و” پشتیبانی از آینده ”  است.

۲. سویه ی  نخست : نگاهبانی از موسیقی  ِ ریشه‌دار و مایه ور ایرانی

انجمن،  وارث میراث گرانسنگی از مقام‌ها ، ردیف‌ها و شیوه‌های اجرایی است و همچنین مسئول ِ ثبت،  آموزش و ترویج این  گنجینه ی مغتنم ؛  و پناهگاهی برای گونه‌هایی از موسیقی ایرانی که در هیاهوی بازار ، به حاشیه رفته‌اند.

۳.سویه ی دیگر:  نقش آفرینی در عرصه ی موسیقی امروز ایران

انجمن،  نمی‌تواند و نباید که تنها در مقام ِ ” موزه‌دار”  عمل کند بلکه باید برای اثرگذاری بر جریان‌های موجود موسیقایی ایران و گفتمان‌های مسلّط و غیر مسلّط این حوزه ، و هدایت آنان به سمت اصالت و عمق ، حضوری جدّی ، فعّال و مبتکرانه داشته باشد. این  حضور می‌تواند در قالب رصد جریان‌های نو ، شناسایی و حمایت  ِ تخصصی و جدّی از  استعدادهای درخشان  ِ  ناشناخته، ایجاد ” گفت و گو”  بین سنّت و نوآوری و معرفی ِ الگوهای موفّق ، نشان داده شود.

۴. لزوم استقلال مالی؛  پیش نیاز آزادی عمل و نوآوری

وابستگی مالی به اعتبار  دولتی،  هرچند در دوره‌ای از گذشته ی این انجمن ، ضروری بوده امّا در بلند مدت می‌تواند به مانعی برای تحرّک،  نوآوری و اتخاذ  راهبردهای  ِ مستقل، بینجامد.

استقلال مالی،  یک انتخاب نیست ؛  یک ضرورت  ِ محوری برای تاثیرگذاری ِ مبتکرانه ، بر اساس ارزش‌های هنری و مصالح  ِ بلند مدّت موسیقی کشور است ؛  به دور از نوسانات بودجه‌ای.

این مهم ،  می‌تواند از مسیرهای ذیل،  جستجو شود:

*  ارائه ی خدمات تخصّصی  ِ مشاوره،  آموزش و انتشارات،  به صورت کارآمد و درآمدزا

*جذب حامیان مالی از بخش خصوصی،  با طرّاحی بسته‌های حمایتی جذّاب و شفّاف

*ایجاد پایگاه‌های مردمی ، و جذب کمک‌های اعضا از طریق کمپین‌های مشخّص

۵ .توسعه ی توان سازمانی؛  بنیان گذاری برای فردایی ماندگار

برای برعهده گرفتن ماموریت های  جدید و پیچیده،  بنا به مقتضیات بسیار متفاوت امروز نسبت به گذشته،  این انجمن،  نیازمند نوسازی و تقویت  ِساختار درونی خود است که می‌تواند از این راه‌ها صورت پذیرد:

*  تدوین برنامه ی راهبردی: داشتن سند چشم انداز و برنامه ی عملیاتی چند ساله،  که نقشه ی راه انجمن برای رسیدن به اهداف کلان باشد.

*تمرکز زدایی و شبکه سازی:  تقویت انجمن‌های استانی و ایجاد یک شبکه ی ملّی یکپارچه،  برای هماهنگی بیشتر و بهره‌گیری  ِ موثّرتر از ظرفیت‌های بومی شهرستان‌ها و نقاط دور افتاده

* شفاف سازی و دیجیتال سازی:  بهره‌گیری از فنّاوری‌های روز ، برای ارتباط مستمر و شفّاف با اعضا،  اطلاع رسانی و مدیریت امور

۶ .نقش آفرینی ِ عمیق‌تر:  آمدن از حاشیه به متن

این انجمن باید از موقعیت یک نهاد صرفاً حمایتی و تسهیل گر،  خارج شده و به بازیگری اصلی در تمامی عرصه‌های موسیقی،  بدل شود.

این نقش آفرینی هم در  قالب‌های زیر می‌تواند جلوه کند:

*  ایجاد پل ارتباطی میان  ِ هنرمندان ، جامعه و نهادهای حاکمیتی

* داوری و مشاوره ی تخصّصی :  ارائه نظرات کارشناسی به دستگاه‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون،  از صدور مجوز تا سیاست گذاری کلان

*حمایت قاطع از حقوق مادّی و معنوی هنرمندان

*پیگیری جدّی مسائل مربوط به کپی رایت و قرارداد ها

*  بین المللی سازی : معرفی موسیقی اصیل ایرانی به جهان و ارتباط با نهادهای موسیقایی بین‌المللی

* * * *

بنابر آنچه گفته آمد ؛ چهل  سالگی ، آغازی نو برای انجمن موسیقی ایران است تا با تکیه بر سرمایه ی  عظیم اعتماد جامعه ی هنری و پشتوانه ی غنی فرهنگی ، در آستانه ی دهه ی پنجم حیات خود ، با درک نقش ذاتی و گستره ی عملیاتی این انجمن ، و همچنین خرد جمعی و  برنامه‌ریزی منسجم بر اساس فرصت‌ها و امکانات متفاوت امروز ، سهمی تاریخی در اعتلای  ِ فرهنگ و هنر ایران اسلامی بردارد؛  که این چنین باد و این چنین‌تر .

بابک رضائی

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *