اخبارسینما و تئاتر

بیست‌وهشتمین قسمت برنامه «هفت» با حضور علیرضا خمسه و میزهای جنجالی نقد سینما

علیرضا خمسه در برنامه «هفت» از افت کیفیت کمدی‌های سینمای ایران انتقاد کرد و بر ضرورت تولید آثار ماندگار با نقد اجتماعی تأکید کرد.


به گزارش میزهنری‌،بیست‌وهشتمین قسمت از سری جدید برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته (۲ آذرماه) از شبکه نمایش پخش شد. این قسمت با گرامیداشت زینب علیپور، خبرنگار فقید روزنامه جام‌جم آغاز شد و میزهای متنوعی از گفت‌وگوهای سینمایی، از تحلیل «سینمای کمدی» با حضور علیرضا خمسه گرفته تا نقد فیلم‌های سینمای جهان، ارائه شد.

خمسه: سینمای کمدی باید بازتاب مردم باشد

علیرضا خمسه، کمدین و بازیگر مطرح ایرانی، در میز گفت‌وگوی ویژه برنامه به تشریح نقش سینمای کمدی در جامعه پرداخت. وی با بیان اینکه «شادمانی فلسفه زندگی است»، تأکید کرد: «سینمای کمدی زمانی می‌تواند موفق باشد که زندگی واقعی مردم را منعکس کند، نه اینکه صرفاً به مسخره‌بازی بپردازد.» خمسه از افت کیفیت آثار کمدی در سال‌های اخیر ابراز نگرانی کرد و گفت: «مدیران باید سیاست‌گذاری‌هایی انجام دهند که فیلم‌های کمدی امروز، بیست سال دیگر هم قابل تماشا باشند.»

وی همچنین با ستایش از اسطوره‌های جهانی کمدی مانند مل بروکس، چارلی چاپلین و باستر کیتون، اظهار داشت: «کمدی ایران نیازمند الهام از این بزرگان است تا به جای تولید فیلم‌های بازاری، آثار هنری و ماندگار خلق شود.»

انتقاد از سیاست‌گذاری‌های سینمایی

خمسه با اشاره به نقش مدیران در وضعیت فعلی سینمای کمدی، از سیاست‌های موجود انتقاد کرد و افزود: «فیلم‌های کمدی امروز دیگر اخلاقی نیستند. کمدی باید نقد اجتماعی داشته باشد، وگرنه به ابتذال می‌رسد. ما نیاز به جوانانی داریم که هوای تازه به پیکر بی‌جان سینمای کمدی بدمد.»

میز سینمای جهان: نقد فیلم «Goebbles and the Führer»

در بخش سینمای جهان، فیلم «Goebbles and the Führer» با حضور آرش خوشخو و رضا صدیق بررسی شد. خوشخو این اثر را ضعیف از نظر کارگردانی، دیالوگ‌نویسی و بازیگری توصیف کرد و گفت: «این فیلم، در مقایسه با فیلم‌هایی مانند سقوط، اثر قابل توجهی نیست.» رضا صدیق نیز با اشاره به تاریخ‌نگاری خاص فیلم، آن را تلاشی برای تبرئه مردم آلمان از جنایات نازی‌ها دانست و افزود: «چنین آثاری به جای پرداختن به واقعیت‌های تاریخی، صرفاً جنبه پروپاگاندایی دارند.»

میز پرونده: نقد، از گفتمان روشنفکری تا صنعت سینما

در بخش دیگر برنامه، سید حسن حسینی و امیر قادری به بررسی جایگاه نقد سینمایی پرداختند. حسینی با اشاره به تاریخچه نقد در ایران و جهان، تأکید کرد: «نقد حرفه‌ای در ایران تحت تأثیر گفتمان روشنفکری است و کمتر به صنعت سینما وابسته بوده است.»

قادری نیز با انتقاد از نگاه ایدئولوژیک به سینما، بیان کرد: «دسته‌بندی‌های اشتباه مانند سینمای هنری در برابر سینمای عامه‌پسند، بیشتر برای اهداف سیاسی و اجتماعی استفاده می‌شوند تا نقد هنری. ما به نقدی نیاز داریم که فارغ از این نگاه‌ها، به تحلیل واقعی آثار بپردازد.»

پایان‌بندی برنامه با یاد مهرجویی

این قسمت از برنامه «هفت» با یادی از داریوش مهرجویی، کارگردان فقید سینمای ایران، به پایان رسید.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *