اخبارسینما و تئاتر

۵۳ چکیده مقاله به مرحله دوم همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رسیدند

با پایان مرحله نخست ارزیابی، شورای علمی و داوری هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، اسامی ۵۳ چکیده‌ مقاله برگزیده را برای راه‌یابی به مرحله دوم این رویداد علمی، پژوهشی و سینمایی اعلام کرد.


به گزارش میزهنری،به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، این همایش با محوریت موضوعی «اقتباس: نظریه و عمل» با استقبال گسترده‌ای از سوی پژوهشگران و علاقه‌مندان به سینمای کوتاه روبرو شده است. به گزارش دبیرخانه همایش، ۱۱۸ چکیده مقاله و جستار در این زمینه به دبیرخانه ارسال شده که نشان از اهمیت و جذابیت این موضوع برای جامعه علمی و هنری کشور دارد.

هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در تاریخ ۲۵ آذر ۱۴۰۴ (روز پژوهش) برگزار خواهد شد و هدف از برگزاری آن، ایجاد بستری برای تبادل نظر و بررسی ابعاد مختلف اقتباس در سینمای کوتاه با گردهم آوردن پژوهشگران و فیلم‌سازان است.
در این همایش، مقالات منتخب شامل تحلیل‌های متنوعی از اقتباس‌های ادبی در فیلم کوتاه، بررسی رویکردهای نظری و ساختاری، شیوه‌های جدید اقتباس، و تعاملات میان هنرهای مختلف هستند که از منظرهای مختلف به کاوش در موضوع اقتباس سینمایی می‌پردازند.
پس از اتمام مرحله نخست داوری توسط شورای علمی، اسامی چکیده مقالات منتخب (بدون اولویت) به شرح زیر اعلام می‌گردد:

اسامی چکیده مقالات راه‌یافته به مرحله دوم همایش (بدون ترتیب اولویت ـ اسامی پژوهشگران بر اساس نام خانوادگی ـ نام):

۱.  شفایی اروجه میلاد –  بازی‌های نقش آفرینی بستری برای ساخت فیلم با اقتباس از آثار ادبی
۲.  جلالی مریم –  اقتباس‌های ریز مقیاس در فیلم کوتاه تجربی: بازتعریف وفاداری بر اساس بیش‌متنیت ژرار ژُنت
۳.  محمدی صابر – کارکرد گونه‌های بیش‌متنی (تقلید – تراگونگی) در اقتباس برای فیلم کوتاه
۴.  محمدی صابر  – ایبریداسیون باختینی در سبک زبانی و چشم‌انداز معنایی، جامعه‌شناختی اقتباس سینمایی در فیلم کوتاه
۵.  محبوبی‌راد فرشته – بررسی ویژگی های ساختاری و روایی داستان های کوتاه هوشنگ مرادی کرمانی جهت اقتباس برای فیلم کوتاه
۶.  محمدی سینا  – تحلیل و بررسی آثار هنری و معماری باستانی و تطبیق آن با طراحی صحنه فیلم کوه مقدس
۷.  کشتکار مهدی  – نقش عکس و تصویر مستند در شکل‌دهی به داستان و فضای فیلم کوتاه اقتباسی
۸.  کشتکار مهدی- حقوق مالکیت فکری در اقتباس هنری: چالش‌ها و راهکارها
۹.  بلوچی عبداله آباد عباس – بررسی تطبیقی فیلم‌های کوتاه شهرام مکری با نقاشی‌های موریس اشر با رویکرد بینامتنی (رئیس دفتر سینمای جوانان دفتر رفسنجان)
۱۰.  غروی کبری  – خلاقیت در روایت در فیلم های کوتاه اقتباسی با استفاده از نظریه لیندا هاچن مطالعه موردی: فیلم‌های کوتاه اقتباسی حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
۱۱.  بهراد محدثه –  تحلیل فرآیند اقتباس در فیلم کوتاه ششلول بر اساس نظریه ترامتنیت ژرار ژنت
۱۲.  بایزیدی رحیم  – بررسی اقتباس در فیلم‌های کوتاه، به‌ویژه در سینمای مستند و تجربی (رئیس دفتر سینمای جوانان دفتر مهاباد)
۱۳.  شاهدوست نوقابی اعظم – پیوند الهام، تأثیرپذیری و اقتباس
۱۴.  حبیبی بیتا – مرزهای هنر در اقتباس بازی‌های ویدیویی به فیلم کوتاه: تعامل، روایت‌سرایی و فرصت‌ها در سینمای تعاملی
۱۵.  حسین زاده پریسا – بررسی نشانه‌شناختی مفهوم اقتباس و کارکرد آن در فیلم کوتاه تجربی
۱۶.  عسگری مهسا  –  تحلیل اقتباس از مثنوی معنوی در فیلم های کوتاه بر اساس نظریۀ لیندا هاچن
۱۷.  قربانی رضوان زهرا – بازخوانی اقتباس فیلم کوتاه در بستر فناوری‌های نوین براساس نظریه ترنس‌مدیا هنری جنکینز
۱۸.  داودی بهجت  – مقایسه ساختار روایت در حکایت‌های کهن و فیلم کوتاه (نمونه موردی فیلم های کوتاه «دوآلپا» و «افسانه کوه ننوک» با افسانه های کهن)
۱۹.  کرمی محمد حسین – بررسی ظرفیت‌های  اقتباس از ادبیات کهن در سینمای تجربی با نگاهی به مستند جام‌حسنلو
۲۰.  جلالی پور بهرام – تطورِ «فرانکنوینی» از نسخۀ کوتاه تا نسخۀ بلند: گسترشِ جهانِ داستانی در خوانشی خوداقتباسی توسط تیم برتون
۲۱.  علی نژادیان سامان-  شهر به‌مثابه متن؛ اقتباس آزاد از جنوب با تمرکز بر آبادان
۲۲.  رفیعی انبوهی محدثه- اقتباس ادبی در انیمیشن‌های کوتاه: راهکاری برای انتقال فرهنگ به نسل نو
۲۳.  فلاحی پیمان – از قصه به داستان؛ بررسی مسائل و چالش های اقتباس از قصه های فولکلور برای فیلم‌های کوتاه داستانی
۲۴.  فلاحی پیمان  – واقعیت در قاب؛ فیلم های کوتاه داستانی واقعیت مبنا و چالش های اقتباس
۲۵.  حسین پور سعید – یکصد ایده برای ساخت فیلم کوتاه، برگرفته از منظومۀ هفت پیکر نظامی گنجه‌ای
۲۶.  فرهادی محمد  – از روایت متنی تا فرم: بازاندیشی در اقتباس سینمای کوتاه از منظر ساختار، ادراک و بازی‌های زبانی
۲۷.  چری امین –  اقتباس در مسیر انتخاب: تجربه‌شدن روایت در سینمای تعاملی (تحلیل موردی فیلم Late Shift بر اساس نظریه تعامل شناختی و فرهنگ مشارکت)
۲۸.  شرفائی محمد معین – اقتباس و اثر پذیری سینما از ادبیات
۲۹.  عاطفی ستاره – اقتباس از اقتباس: تحلیل بینامتنی فیلم کوتاه کلید ریزروا ساخته مارتین اسکورسیزی
۳۰.  ملک مینا – از «اشتباه خوب» تا فرم اقتباسی در سینما: مطالعه‌ای بر ساختار روایی، مکتب الهام و نسبت اثر/منبع
۳۱.  ملایی مینا – بازآفرینی یک داستان: بررسی تطبیقی فیلم های کوتاه اقتباسی از «بچۀ مردم» جلال آل‌احمد در پرتو نظریه‌های معاصر اقتباس
۳۲.  اصغرزاده مَرغملکی حامد – اقتباس آیینی در سینمای کوتاه ایران: بازآفرینی آیین‌های بومی در آثار فریدون نجفی با تکیه بر آرای لیندا هاچن
۳۳.  محمودی آذر –  اقتباس و تاثیر آن در سینمای مدرن (رئیس دفتر سینمای جوانان دفتر ساری)
۳۴.  سینا خسرو – نظریه اقتباس رادیکال (RAD) چارچوبی جامع برای تحلیل دگرگونی‌های متنی و فرهنگی در اقتباس‌های سینمایی
۳۵.  انور مصطفی –  بررسی اقتباس سینمایی در چارچوب فناوری‌های نوین: آیندۀ روایت‌گری سینما با بهره‌گیری از تکنیک‌های هوش مصنوعی
۳۶.  پاک‌نیت مرضیه – تجلی خواب در آینه دین: بررسی روایت‌های ناخودآگاه و آرامش‌بخشی معنوی در فیلم کوتاه با رویکرد نشانه‌شناسی کریستوایی
۳۷.  صفری تنها محمدمهدی – بازخوانی نظریه‌ی اقتباس سینمایی در اندیشه‌ی ویچل لیندزی
۳۸.  صفری رضا –  اقتباس به ‌مثابه  الهام وخلاقیت در نظریه «لیندا هاچن» مطالعه موردی: فیلم کوتاه روی جاده نمناک
۳۹.  ناصری شمیسا  – سینمای نانوشته: اقتباس غیرروایی و بازآفرینی امر قدسی در فرم‌های تجربی
۴۰.  ناصری شمیسا  – سینمای کوتاه، زبان بومی: بازآفرینی روایت‌های به‌حاشیه‌رانده‌شده در گذرگاه اقتباس میان‌فرهنگی
۴۱.  طیاری آشتیانی زینب  – از هزار افسان تا پردۀ نقره‌ای: آیا ادبیات کهن کلید طلایی اقتباس‌های نمایشی کودک و نوجوان است؟
۴۲.  ساعدپناه آوات  – چالش‌های حقوقی و اخلاقی مالکیت معنوی در اقتباس‌های ادبی سینمای کوتاه ایران: پیامدهای فرهنگی
۴۳.  حبیبی بیتا –  اقتباس و بازاندیشی: رویکردی نو به رابطه رمان و فیلم بر اساس کتاب «بازاندیشی مباحث رمان و فیلم» نوشته کامیلا الیوت
۴۴.  پائینی قدسیه – آشنایی زدایی از امر آشنا: راهبردهای شناختی-روایی در اقتباس سینمایی مدرن از شکسپیر
۴۵.  تابنده نیما – علیه کلان روایت‌های مدرنیسم؛ خرده روایت‌های محلی به مثابۀ بدیل پست‌مدرنیسم در سینمای کوتاه ایران
۴۶.  نصیری هانیس جلال  – رویکردهای فرمالیستی، پست‌مدرن و خودبازتابانه در اقتباس سینمایی: مطالعه‌ی موردی فیلم‌های کوتاه شهرام مکری
۴۷.  رفیعی سجاد – پیوند اقتباس، الهام و تأثیرپذیری در سینمای کوتاه: تحلیل مفهومی و کاربردی
۴۸.  باروتیان هدی سادات  – مسیر روایت در اقتباس‌ از بازی‌های ویدئویی
۴۹.  کبیریان امیر – از عینیت متن تا ذهنیت مخاطب: بررسی تطبیقی اقتباس در سینمای کوتاه با تاکید بر نظریه‌های فرمالیستی و پست‌مدرن
۵۰.  کیان آرش – واکاوی ظرفیت‌های اقتباسی داستان کوتاه ایرانی برای فیلم کوتاه با مطالعه‌ی موردی آثار محمد علی جمالزاده، بزرگ علوی، جلال آل احمد بر مبنای مفهوم پیش مبنیت ژرار ژنت
۵۱.  طیفوری پژمان – ترجمان روایت‌های بومی در فیلم کوتاه ایرانی: مطالعه‌ای بر اقتباس فرهنگی
۵۲.  شالچی مهدیس – اقتباس آیکونوکستی جلد دوم رمان پروست (در سایۀ دوشیزگان شکوفا) در قالب فیلم کوتاه
۵۳.  تلخابی حمید – شیوه‌های اقتباس از متون دینی؛ بر اساس قصه حضرت موسی (ع)
نویسندگان مقالات منتخب تا دوم شهریور ماه سال ۱۴۰۴ فرصت خواهند داشت نسخه کامل مقالات خود را به منظور ورود به مرحله دوم داوری به دبیرخانه همایش ارسال نمایند.
این همایش با رویکردی علمی-پژوهشی، به بررسی تخصصی اقتباس در فیلم کوتاه پرداخته و هدف آن تبادل نظر و ارتقای سطح دانش در این زمینه است. با توجه به محدودیت زمانی در فیلم کوتاه، تطبیق متون ادبی یا نمایشی چالش‌های ویژه‌ای را به همراه دارد. در این همایش به رویکردهای خاص در فرآیند اقتباس از جمله انتخاب گزینشی، خلاصه‌سازی و تلخیص، تغییر زاویه دید و روایت، و استفاده از زبان بصری و نمادین در اقتباس فیلم کوتاه پرداخته خواهد شد.
هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با هدف ایجاد پلی میان نظریه و عمل در حوزه اقتباس، پژوهشگران و فیلم‌سازان را گرد هم می‌آورد تا به پرسش‌هایی پیرامون نقش نظریه‌های جدید در فهم اقتباس و چگونگی تاثیر تجربیات فیلم‌سازان بر نظریه‌ها پاسخ دهند. دفاتر سینمای جوانان نیز در این همایش حضور فعالی داشته و از فیلم‌های کوتاه اقتباسی حمایت تولید می‌کنند.

محورهای اصلی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران عبارتند از:
•  برداشت آزاد در سینمای ایران
•  پیوند الهام، تأثیرپذیری و اقتباس
•  رابطه بازسازی و اقتباس
•  اقتباس از ناداستان‌ها و حکایت‌های ملی و بومی ایران
•  اقتباس از متون دینی
•  اقتباس در فیلم کوتاه از منظر حقوقی و اخلاقی

•  رویکردهای فرمالیستی و پست‌مدرن در اقتباس سینمایی
•  اقتباس از ادبیات کهن و معاصر؛ چالش‌ها و امکان‌ها
•  اقتباس در سینمای مستند کوتاه
•  اقتباس و روایت در سینمای تجربی کوتاه
•  نقش فناوری‌های جدید در روند اقتباس سینمایی
•  تحلیل نمونه‌های موفق اقتباس در فیلم کوتاه ایران و جهان

«هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» با دبیری رامتین شهبازی و با هدف بررسی ابعاد مختلف اقتباس در سینمای کوتاه، از جمله برداشت‌های آزاد، الهام، تأثیرپذیری و بازسازی‌های خلاقانه، روز ۲۵ آذر ۱۴۰۴ هم‌زمان با روز پژوهش برگزار خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *