نخستین «روایت تجربه» برگزار شد/ نگاه انتقادی به ساختار مدیریتی موسیقی

نشست هماندیشی مدیران ادوار پیشین دفتر موسیقی با عنوان «روایت تجربه» برگزار شد.
به گزارش میزهنری،به نقل از روابط عمومی خانه موسیقی ایران، نشست هماندیشی مدیران ادوار پیشین دفتر موسیقی با عنوان «روایت تجربه» با حضور بابک رضایی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مریم نقیبی معاون دفتر موسیقی، اسحاق شکری مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، شجاعالدین میرطاووسی، محمد میرزمانی، محمدعلی خبری، احمد صدری، طاهر حجازی و پیروز ارجمند در دفتر موسیقی برگزار شد.
در این نشست، جمعی از مدیران پیشین حوزه موسیقی درباره چالشهای مدیریت فرهنگی و افقهای پیش رو سخن گفتند.
آرزویی که به حقیقت پیوست
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست هماندیشی با ابراز خوشحالی از تحقق یکی از آرزوهای قدیمیاش، بر لزوم بهرهبرداری از تجربه مدیران پیشین در مسیر توسعه موسیقی کشور تأکید کرد.
بابک رضایی گفت: از صمیم قلب خوشحالم و این توفیق را بزرگ میدانم، چون در خلوت خودم بارها به آن فکر کرده بودم که اگر روزی در این جایگاه قرار بگیرم، از تجربه مدیران ادوار گذشته دفتر موسیقی بهرهمند خواهم شد.
وی تأکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی، متأسفانه بهره کافی از تجربه مدیران پیشین برده نمیشود. مدیریت فرهنگی در جمهوری اسلامی یک مدیریت نامتقارن و با همه جای دنیا متفاوت است؛ با مشکلات و مسائلی روبهرو هستیم که در هیچ کتاب مدیریتی درباره آن چیزی نوشته نشده، بنابراین تنها کسانی که این مسیر را طی کردهاند میتوانند درباره آن راهنمایی و تدریس کنند.
رضایی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون ۱۹ نفر مدیریت دفتر موسیقی را برعهده داشتهاند، گفت: اگر این عدد را در طول ۴۶ سال تقسیم کنیم، میانگین مدیریتی به حدود دو تا سه سال میرسد؛ این برای حوزهای که با چالشها و حساسیتهای جدی روبهروست، نگرانکننده است. این نشان میدهد که نمیتوان چندان به این جایگاه امیدوار بود و باید با درک محدودیت زمان، از فرصتها بیشترین بهره را برد.
وی با گرامیداشت یاد مرحوم علی مرادخانی اظهارداشت: خدا رحمت کند آقای مرادخانی را که با حضور بلندمدت خود در مدیریت فرهنگی، معنا و تداوم به آن داد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ذکر نام مدیران پیشین؛ محمد میرزمانی، محمدعلی خبری، شجاعالدین میرطاووسی، احمد صدری، پیروز ارجمند و سایر همراهان فرهنگی قدردانی کرد و گفت: همیشه نام جناب میرطاووسی را با احترام شنیدهایم و خوشحالیم که امروز در جمع ما هستند. از آقای صدری هم صمیمانه تشکر میکنیم که سه ماه مسئولیت سنگین دفتر موسیقی را در دوره انتقال به ویژه در ایام برگزاری چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر برعهده داشت.
وی افزود: امیدوارم این جلسات تداوم داشته باشد و یک گروه مجازی نیز برای همفکری و تبادل نظر میان ما شکل بگیرد. از همینجا قول میگیرم که حتی در ایام پرکار دفتر موسیقی، این ارتباط را حفظ کنیم، چرا که به محبت، حمایت و همراهی شما نیاز دارم.
رضایی خاطرنشان کرد: مشکلات حوزه موسیقی کاملاً ملموس هستند. برای ارتقای وزن این حوزه، امیدوارم با بهرمندی از ظرفیت مدیریتی بالای مدیران ادوار پیشین دفتر موسیقی بتوانیم گامهای مؤثری در مسیر پیشرفت موسیقی کشور برداریم.از کنسرت انقلابی تا آواز شجریان
شجاعالدین میرطاووسی نیز در این نشست با اشاره به خاطرات خود از سالهای ابتدایی انقلاب گفت: نخستین کنسرت پس از انقلاب را با زحمت فراوان در سالن رودکی برگزار کردیم و مجوزش را گرفتم. سرودهایی نظیر «ای ساربان» و «مرگ بر آمریکا» در آن پخش شد. بلیتها را به همکارانمان در وزارت ارشاد میدادیم و تلویزیون آن را ضبط و پخش کرد. بعدها کمکم آواز محمدرضا شجریان به همراه نی در کنسرتها شنیده شد و مردم استقبال کردند.
وی افزود: شرایط آن دوران بسیار سخت بود و با چالشهای متعدد روبهرو بودیم اما پایهگذاری فعالیتهای موسیقی در فضای رسمی کشور در همان زمان انجام شد.
نگاه انتقادی به ساختار مدیریتی موسیقی
محمدعلی خبری نیز در این نشست گفت: در سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ دفتر موسیقی با چالشهای جدی مواجه بود. از سال ۱۳۸۷ تا امروز، تنها در حوزه نمایش ۱۲ مدیر تغییر کرده بودند. نبود آرشیو تخصصی در موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی باعث شده هر مدیر از صفر شروع کند.
بازگشت به «خیمه هنر» و اکسپوهای فرهنگی
محمد میرزمانی ضمن تمجید از برنامههای رضایی در حوزه موسیقی گفت: ایشان ایدههای خوبی دارند؛ از جشنوارههای «عدالت» و «مقاومت» گرفته تا اکسپوهایی که سالها نظیرش نبود. همچنین راهاندازی «خیمه هنر» از جمله طرحهایی بود که انعکاس خوبی در جامعه هنری داشت.
میرزمانی افزود: بودجه دفتر موسیقی باید بودجه صیانت از موسیقی باشد، نه صرفاً مصرف جاری. امروزه موسیقی در دست بازار است. باید تشکیلات را بهروز کنیم و بخش تولید را فعال کنیم. اگر تولید انجام نشود، موسیقی از بین میرود.
عشقی که به هنر داریم
طاهر حجازی سخنران بعدی در این نشست بیان کرد: هنرمند واقعی کسی است که عاشقانه در مسیر بماند حتی اگر زخمی باشد. این جلسه که به همت جناب رضایی برگزار شده کار پسندیدهای است و امیدوارم در آینده با هدفمندی بیشتر برگزار شود.
از تحریریه «آهنگ» تا دبیری جشنواره نواحی
احمد صدری نیز با اشاره به کوتاهترین دوره مدیریتش در دفتر موسیقی اظهارداشت: از مخاطبان قدیمی موسیقی هستم و سابقهام به دورههای جشنوارههای فجر و صفهای طولانی بلیت برمیگردد. بعدها به تحریریه مجله «آهنگ» پیوستم و در حوزه موسیقی نواحی به صورت تخصصی فعالیت کردم.
انتقاد ساختاری و حمایت بخش خصوصی
پیروز ارجمند از دیگر مدیران پیشین دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: در شرایط فعلی حتی اگر وزارت ارشاد در حوزه موسیقی تعطیل شود، شاید امور راحتتر هم پیش برود اما وظیفه ماست که به آقای رضایی کمک کنیم. باید به فکر درآمدزایی برای هنرمندان، ساخت تالارهای بزرگ، ایجاد مکتبخانههای موسیقی و مشارکت در تولید باشیم.
ارجمند تأکید کرد: جایگاه مردم به عنوان ضلع مهم مثلثِ مردم، دولت و هنرمند باید بیشتر دیده شود. خلأ در پخش و توزیع آثار کلاسیک هم باید جدی گرفته شود.ند؛ از جشنوارههای «عدالت» و «مقاومت» گرفته تا اکسپوهایی که سالها نظیرش نبود. همچنین راهاندازی «خیمه هنر» از جمله طرحهایی بود که انعکاس خوبی در جامعه هنری داشت.
میرزمانی افزود: بودجه دفتر موسیقی باید بودجه صیانت از موسیقی باشد، نه صرفاً مصرف جاری. امروزه موسیقی در دست بازار است. باید تشکیلات را بهروز کنیم و بخش تولید را فعال کنیم. اگر تولید انجام نشود، موسیقی از بین میرود.
عشقی که به هنر داریم
طاهر حجازی سخنران بعدی در این نشست بیان کرد: هنرمند واقعی کسی است که عاشقانه در مسیر بماند حتی اگر زخمی باشد. این جلسه که به همت جناب رضایی برگزار شده کار پسندیدهای است و امیدوارم در آینده با هدفمندی بیشتر برگزار شود.
از تحریریه «آهنگ» تا دبیری جشنواره نواحی
احمد صدری نیز با اشاره به کوتاهترین دوره مدیریتش در دفتر موسیقی اظهارداشت: از مخاطبان قدیمی موسیقی هستم و سابقهام به دورههای جشنوارههای فجر و صفهای طولانی بلیت برمیگردد. بعدها به تحریریه مجله «آهنگ» پیوستم و در حوزه موسیقی نواحی به صورت تخصصی فعالیت کردم.
انتقاد ساختاری و حمایت بخش خصوصی
پیروز ارجمند از دیگر مدیران پیشین دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: در شرایط فعلی حتی اگر وزارت ارشاد در حوزه موسیقی تعطیل شود، شاید امور راحتتر هم پیش برود اما وظیفه ماست که به آقای رضایی کمک کنیم. باید به فکر درآمدزایی برای هنرمندان، ساخت تالارهای بزرگ، ایجاد مکتبخانههای موسیقی و مشارکت در تولید باشیم.
ارجمند تأکید کرد: جایگاه مردم به عنوان ضلع مهم مثلثِ مردم، دولت و هنرمند باید بیشتر دیده شود. خلأ در پخش و توزیع آثار کلاسیک هم باید جدی گرفته شود.