هنر امروز؛ از نگاه دکتر قطبالدین صادقی

به گزارش میزهنری،هنر همواره زبان مشترک بشر بوده و نقشی فراتر از سرگرمی یا زیباییشناسی ایفا کرده است. این زبان قادر است ارزشها، اندیشهها و تجربههای بشری را منتقل کند و نسلها را به هم پیوند دهد. به گزارش خبرنگار ما، در پایان دومین جشنواره ملی تئاتر اقتباس، دکتر قطبالدین صادقی با تأکید بر چند محور اساسی، جایگاه هنر، خلاقیت و ارتباط آن با مخاطب را تشریح کرد.
جشنوارهها میدان رقابت نیست
این کارگردان و پژوهشگر برجسته تئاتر با اشاره به فلسفه برگزاری جشنوارهها تأکید کرد که هدف اصلی این گونه رویدادها، رقابت و تعیین برنده نیست. به گفته وی، جشنوارهها باید محلی برای همدلی، همفکری و تبادل تجربه بین هنرمندان باشند و نباید با معیارهای مسابقهای ارزشگذاری شوند. صادقی افزود: «هیچ جشنواره واقعی در جهان صرفاً رقابت نیست، هنرمندان از طریق همکاری، همفکری و تبادل اندیشه به رشد و پیشرفت میرسند.»
وی همچنین به تجربههای خود در جشنوارههای بینالمللی اشاره کرد و گفت که جشنوارهها باید فضایی برای آشتی ملی، همدلی و درک متقابل باشند و نه محلی برای قضاوت و رقابت فردی.
خلاقیت و نوآوری در آثار هنری
صادقی هنر را با برداشت نو از آثار کلاسیک و استفاده خلاقانه از میراث فرهنگی تعریف کرد. وی توضیح داد: «اقتباس تنها بازآفرینی آثار گذشته نیست؛ بلکه باید با دیدگاه تازه و ظرفیت بیان مسائل روز، پیام مرتبط و قابل فهمی به مخاطب ارائه شود.»
این کارگردان و فیلمنامهنویس ادامه داد: «تکرار صرف آثار کلاسیک بدون نوآوری، هنر تأثیرگذار خلق نمیکند. تاریخ هنر و ادبیات یعنی تحول و پوستاندازی، هر اثر کلاسیک باید در زمانه خودش با الهام از گذشته، حرفی نو بزند.»
ضرورت تداوم میراث فرهنگی
این استاد دانشگاه بر اهمیت شناخت، حفاظت و استمرار میراث فرهنگی و ادبیات تأکید کرد و گفت: «هنرمندان باید از ذخایر فرهنگی و ادبی کشور به عنوان منبع الهام استفاده کنند و آنها را به نسلهای بعد منتقل کنند. بدون تداوم و استفاده خلاقانه از گذشته، هویت هنری کشور و ارزشهای فرهنگی حفظ نخواهد شد.»
صادقی با اشاره به اهمیت آثار کلاسیک ایران، افزود: «تئاتر ما حدود ۱۷۰ سال قدمت دارد، اما تاریخ ادبیات ما بسیار گرانبهاست. این ذخایر باید حرکت کنند و به منبع الهام برای خلاقیت همه هنرها تبدیل شوند.»
پیام و ارتباط با مخاطب در هنر
نقش پیام و ارتباط با مخاطب، محور دیگر سخنان صادقی بود. وی گفت: «هنر بدون انتقال پیام و برقراری ارتباط واقعی با مخاطب، کارکرد خود را از دست میدهد. تکنیک، اجرا و هیجان بازیگر نیز برای جذب مخاطب ضروری است.»
وی اضافه کرد: «حتی بهترین ایدهها بدون روش ارائه مناسب و قدرت انتقال، تأثیرگذاری خود را از دست میدهند. هیجان درونی بازیگر و انرژی صحنه، همان چیزی است که تماشاگر را با اثر پیوند میدهد و تجربه هنری را زنده میکند.»
“سپاس از همراهیتان”