اخبار

نگاهی به برگزاری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار

قسمت اول

به گزارش میرهنری،با پایان یافتن هشتمین دوره جشنواره ملی تئاتر ایثار که از 25 تا 28 اردیبهشت ماه و با حضور گروه‌های نمایشی در بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی به میزبانی استان گلستان برگزار شد، بازتاب‌ها و نقدهای متعددی پیرامون شیوه اجرایی جشنواره و آرای هیئت داوران از سوی برخی هنرمندان مطرح شد.

میزهنری، به بررسی برگزاری این رویداد باهدف انعکاس دیدگاه‌های مختلف، به گفتگوی اختصاصی با تعدادی از هنرمندان شرکت‌کننده و حائز رتبه برتر در این جشنواره پرداخته است.

 

پ.ن: میزهنری در تماسی با محمد کرم‌الهی، دبیر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، خواستار گفتگو پیرامون این رویداد شد. که ایشان حاضر به پاسخگویی نشدند.

میزهنری همچنان منتظر پاسخ دبیر محترم جشنواره به این ابهامات و شفاف‌سازی در مورد مسائل مطرح شده توسط هنرمندان است.


قسمت اول

بازیگر نمایش خیابانی “ماهیار” در گفتگو با خبرنگار میزهنری از کیفیت مطلوب برگزاری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار و امکانات مناسب ارائه شده به هنرمندان شرکت کننده در این رویداد فرهنگی هنری قدردانی کرد.

پریسا کهکش پور، بازیگر اول زن این نمایش که موفق به کسب عنوان بهترین بازیگر زن در بخش تئاتر خیابانی جشنواره شده بود، اظهار داشت: نمایش “ماهیار” به عنوان یک اثر تازه تولید شده، با تنها یک اجرا توانست نظر داوران را به خود جلب کند و حائز مقام شود.

وی با اشاره به اهمیت حمایت دولت از هنرمندان فعال در عرصه هنرهای نمایشی، به تکراری بودن برخی از آثار ارائه شده در جشنواره ملی تئاتر ایثار اشاره کرد و گفت: تداوم حمایت‌ها از هنرمندان می‌تواند مانع از تکرار این موضوع شود و شاهد نوآوری و خلاقیت بیشتری در آثار نمایشی باشیم.

 


پوریا رضایی، بازیگر تئاتر استان مرکزی و شرکت کننده در هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، به انتقاد از روند داوری در این جشنواره پرداخت.
رضایی با اشاره به اینکه نمایش او با عنوان “من دیگه از تاریکی نمی‌ترسم” در رویدادهای مختلف با اقبال تماشاگران و منتقدان روبرو شده بود و جوایز متعددی را کسب کرده بود، گفت: متاسفانه در این جشنواره شاهد داوری ضعیف و سلیقه‌ای بودیم و آنطور که انتظار داشتیم مورد قضاوت قرار نگرفتیم.

وی که با کسب رتبه سوم بازیگری مرد در این جشنواره، تنها جایزه گروه خود را به دست آورده بود، با ابراز رضایت از عملکرد عوامل اجرایی ستاد جشنواره و کیفیت خدمات ارائه شده، اظهار داشت: تنها اعتراض ما به شیوه داوری و عدم تناسب تخصص داوران با بخش‌های مختلف جشنواره بود.

رضایی امکانات سالن، نور و صدا را در سطح مطلوبی ارزیابی کرد و به استقبال گرم تماشاگران از نمایش خود اشاره کرد. وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های تئاتری باید با برنامه‌ریزی دقیق و فراهم کردن شرایط مناسب برای گروه‌های نمایشی انجام شود، گفت: متاسفانه در این جشنواره شاهد مشکلاتی در زمینه زمان‌بندی اجراها و نحوه حضور گروه‌ها در جشنواره بودیم که این موضوع زحمت و تلاش گروه‌های نمایشی را کم اثر می‌کند.

این فعال عرصه تئاتر با انتقاد از ترکیب داوران بخش صحنه‌ای جشنواره، بر حضور جوانان با تجربه و دانش کافی در امر داوری تاکید کرد

رضایی در پایان گفتگوی اختصاصی با خبرنگار میزهنری،به عدم پرداخت کامل جوایز طبق مفاد فراخوان جشنواره اشاره کرد و گفت: مبلغ جوایز به طور کامل به گروه‌های نمایشی برگزیده پرداخت نشد و این موضوع خلاف وعده‌های داده شده توسط مسئولان جشنواره بود.

 


محمد رضا مولودی، کارگردان نمایش صحنه‌ای “کیلومتر ۹۴۴” از استان گلستان،در گفتگو با خبرنگار میزهنری ضمن تقدیر از ستاد برگزاری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، به انتقاد از روند داوری در این جشنواره پرداخت.
مولودی با بیان اینکه گرگان بهترین میزبانی را برای هنرمندان شرکت کننده در این رویداد رقم زد، گفت: متاسفانه در بخش داوری شاهد ناعدالتی‌هایی بودیم که نمی‌توان به سادگی از آنها گذشت.

وی با تشریح اثر نمایشی خود و شیوه اجرایی آن، اظهار داشت: متاسفانه در بسیاری از نمایش‌های اجرا شده به مفهوم ایثار به درستی پرداخته نشده بود و این موضوع جای تاسف دارد.

این کارگردان گلستانی با ابراز تاسف برای عملکرد داوری آقایان قادری و مسافر آستانه، افزود: مراسم اختتامیه جشنواره با توزیع جوایز به صورت ناعادلانه و با گرایش به روابط شخصی و دوستانه برگزار شد.

مولودی با بیان اینکه این موضوع خاطره تلخی را برای گروه‌های نمایشی به ویژه گروه خود رقم زده است، ابراز امیدواری کرد که این ترکیب داوران دیگر هرگز برای قضاوت در جشنواره‌های تئاتر انتخاب نشوند.

وی در ادامه به سطح کیفی آثار ارائه شده در جشنواره اشاره کرد و گفت: سطح کیفی نمایش‌ها در مجموع قابل قبول بود، اما در بخش خیابانی شاهد حضور آثاری بودیم که در چندین جشنواره دیگر نیز به اجرا درآمده بودند و این موضوع در داوری‌ها لحاظ نشده بود.

مولودی در پایان ضمن گلایه از عدم رعایت عدالت در توزیع جوایز برای سایر گروه‌های نمایشی، خاطرنشان کرد: متاسفانه رفیق‌بازی در توزیع جوایز جشنواره به وضوح مشهود بود و این موضوع به بی‌اعتمادی هنرمندان به روند داوری‌ها دامن می‌زند.

 


مصطفی جعفری خوزانی، نویسنده نمایش خیابانی ناصر جانبازه”، به انتقاد از روند داوری در بخش خیابانی هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار پرداخت.
جعفری خوزانی با اشاره به سابقه حضور خود در جشنواره‌های مختلف تئاتر، گفت: انتظار داشتم داوری‌ها در این جشنواره منصفانه‌تر باشد و شاهد گرایش جوایز به سمت یک جغرافیای خاص کشور نباشیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه نگاه‌های قومی و روابط ناسالم در برخی جشنواره‌ها رواج پیدا کرده است، افزود: این موضوع اثر مخربی بر روند رشد و ارتقای تئاتر خواهد داشت.

این نویسنده اصفهانی با انتقاد از نقش روابط دوستانه در امر داوری، اظهار داشت: متاسفانه در برخی موارد شاهدیم که روابط شخصی و دوستانه در انتخاب برگزیدگان جشنواره‌ها تاثیرگذار است و این موضوع به بی‌عدالتی و تضییع حقوق هنرمندان مستعد منجر می‌شود.

جعفری خوزانی در ادامه به موضوع کمک هزینه‌های تئاتر خیابانی اشاره کرد و گفت: متاسفانه این کمک هزینه‌ها با توجه به حجم دکور و زمان صرف شده برای تمرین نمایش‌ها، بسیار ناچیز است و به هیچ وجه کفاف هزینه‌های هنرمندان این حوزه را نمی‌دهد.

وی در پایان گفتگو با خبرنگار میزهنری گفت: هنرمندان فعال در عرصه تئاتر خیابانی برای ارتزاق و ادامه فعالیت خود نیازمند حمایت‌های بیشتری از سوی مسئولان و متولیان فرهنگی هستند.

 


“سپاس از همراهیتان”

منبع
http://MizeHonari.ir/12_668
نمایش بیشتر

1 دیدگاه

  1. تشکر بابت گزارش و مصاحبه ها , امید که مفید افتد و این اطلاع رسانی ها به شفاف سازی در عرصه داوری منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *