موسیقی ایران در چنگ مافیای کنسرت و پولهای کثیف

حسین علیزاده در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره سنتورنوازی فرامرز پایور، به چالشهای موسیقی ایران و نقش مافیای کنسرت در تولید آثار اشاره کرد و بر حفظ اصالت و خلاقیت در موسیقی سنتی تأکید نمود.
به گزارش میزهنری،مراسم اختتامیه نخستین جشنواره سنتورنوازی فرامرز پایور، شب گذشته (۲۹ آذرماه) با معرفی برگزیدگان و تجلیل از یک چهره پیشکسوت به کار خود پایان داد.
این مراسم با اجرای قطعه «شب نیشابور» ساخته فرامرز پایور، خوانندگی مجتبی عسگری و اجرای ارکستر خالقی به رهبری محمدرضا عزیزی برگزار شد.
اجرای تکنوازی و یادبود استادان
در ابتدای مراسم، پویا محمدری به تکنوازی سنتور پرداخت. در ادامه، کلیپهایی به یاد استادان ابوالحسن صبا و فرامرز پایور پخش شد و چهرههایی همچون حسین علیزاده، احمد پژمان، کیهان کلهر، لوریس چکناوریان، حمیدرضا نوربخش، مینا افتاده، آروین صداقت کیش و میرعلیرضا میرعلینقی درباره شخصیت هنری و آثار این استادان سخن گفتند.
محمدرضا عزیزی: ارتقای استانداردهای سنتورنوازی
محمدرضا عزیزی، دبیر اجرایی جشنواره، با اشاره به اهداف جشنواره گفت:
“نخستین دوره جایزه ملی سنتورنوازی استاد فرامرز پایور با این نگاه شکل گرفت که سنتورنوازی ایران نیازمند بازخوانی آگاهانه بنیانهایی است که در مکتب استاد صبا پایهگذاری و توسط استاد پایور تثبیت شد. این رویکرد، سنتورنوازی را از اتکای صرف به ذوق فردی به سمت نظم، دقت اجرایی و آگاهی ساختاری هدایت کرد.”
وی افزود:
“استاد پایور نشان داد که سنتور میتواند آموزش آکادمیک، رپرتوار کلاسیک و معیارهای دقیق ارزیابی داشته باشد. جشنواره تلاش کرد داوری را بر پایه دقت تکنیکی، انسجام جملهپردازی، کنترل ریتم و فهم فرمال انجام دهد و هدف صرفاً انتخاب برگزیده نبود، بلکه ایجاد گفتوگویی حرفهای درباره استانداردهای امروز سنتورنوازی بود.”
حسین میثمی: تحلیل علمی آموزش استاد پایور
حسین میثمی، دانشیار گروه موسیقی دانشگاه هنر و داور بخش پژوهشی جشنواره، درباره یادداشت علمی محمدرضا عزیزی گفت:
“این تحلیل میتواند نقطهعطفی در مطالعات آموزشی موسیقی ایران باشد. نگاه به رفتار آموزشی بهمثابه یک پدیده عملی و قابل سنجش، در موسیقیشناسی ایران کمتر مطرح شده است.”
میثمی افزود که یادداشت ارائهشده، نظام آموزشی استاد پایور را با تکیه بر تجربه مستقیم شاگردی و چارچوب رفتارگرایی تحلیل میکند و بر نقش محیط، نظم، دقت و طراحی سامانیافته رپرتوار تأکید دارد. او گفت این مقاله میتواند آغازگر گفتوگویی پژوهشمحور درباره نظامهای آموزش موسیقی ایران باشد.
حسین علیزاده: موسیقی ایران، میراث و چالشهای امروز
حسین علیزاده، موسیقیدان و آهنگساز، سخنان خود را با یاد استادان بزرگ موسیقی ایران آغاز کرد:
“وقتی از صبا سخن میگوییم، ناخودآگاه به یاد استادانی چون دهلوی و پایور میافتیم؛ فرماندهان و پیامبران موسیقی.”
او به تجربه شخصی خود در هنرستان موسیقی اشاره کرد و گفت:
“هنرستان برای من بهشت بود. فضایی پاک، منظم و الهامبخش که از همان ابتدا نقش مهمی در شکلگیری هویت هنری ما داشت.”
علیزاده درباره موسیقیهای بازاری و وضعیت کنونی موسیقی ایران گفت:
“مشکل امروز موسیقیهای بازاری است؛ حجم زیادی پولهای کثیف پشت آنهاست و پای مافیای کنسرتگذار هم در میان است. موسیقی نباید صرفاً تولید شود تا مردم سرگرم شوند و پول دربیاورد. همه شاخههای هنر باید زنده و متنوع باشند تا مخاطب بتواند با آگاهی انتخاب کند.”
وی تأکید کرد که موسیقی سنتی ایران باید همزمان وفادار به سنت باشد و با زمانه حرکت کند، و افزود:
“نسل جوان امروز موسیقی را در وجود خود دارد و با وجود محدودیتها، هنرجویان خلاق امیدوارکنندهاند.”
اهدای نشان ویژه پایور به سوسن اصلانی
در ادامه، کلیپی از زندگی و آثار هنری سوسن اصلانی پخش شد و نشان ویژه نخستین جشنواره سنتورنوازی فرامرز پایور با حضور حسین علیزاده، میلاد کیایی، مرتضی اعیان و هومن دهلوی به او اعطا شد.
نتایج نخستین جشنواره سنتورنوازی فرامرز پایور
گروه سنی «الف»
رتبه اول (مشترک): علی ناصرزعیم و نفس خرمیان
رتبه دوم: ماهور قاسم زاده
رتبه سوم (مشترک): مارال نادری و مرضیه باقری
شایسته تقدیر: محمد صادق عسگری، نگار حقی، فرزان صادقی
گروه سنی «ب»
رتبه اول: تارا قهرمانی
رتبه دوم: عارف غریبخوان تفرشی
گروه سنی «ج»
رتبه اول: علی برارپور
رتبه دوم (مشترک): محمدرضا شفاهی و هومن معینی
رتبه سوم: علی میرزاخانی
گروه سنی «د»
رتبه اول: هانیه دریاباری
رتبه سوم (مشترک): علی سنگسفیدی و سیناز مهدوی
بخش بداههنوازی
برگزیده: تارا قهرمانی
جایزه ویژه هیئت داوران: تارا قهرمانی
پدیده جشنواره در گروه سنی «الف»: کسری محمدی